Digitalisering is een vorm van modernisering die met het jaar verandert, en zeker door de covid-situatie grote ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Dit betekent ook dat er voor bepaalde ontwikkelingen omtrent data-ownership, digitalisering en privacy nog helemaal geen beleid bestaat. Dit is zeer gevaarlijk als je bedenkt hoe dit in het nadeel van niet alleen studenten, maar van heel het onderwijs kan uitpakken. Zo worden studenten nog steeds zonder duidelijke onderzoeken naar efficiënte en veilige vormen van tentaminering verplicht om met meerdere camera’s hun tentamens te maken, terwijl de anti-spieksoftware Proctorio onveilig bleek. Hackers konden eenvoudig toegang krijgen tot de computers van studenten. Ook zijn de bedrijven die in het bezit zijn van deze beelden in staat om discriminerende algoritmes te ontwerpen en o.b.v. deze beelden in de toekomst tegen studenten te gebruiken. Zo wordt er o.a. op de universiteit Leiden al gebruik gemaakt van ‘smart’ camera’s die met facial recognition kunnen achterhalen of jij bijvoorbeeld wel of geen mondkapje draagt, en daarbij te werk gaat met vergelijkbare risicoprofielen. Liberi Erasmi wil dat er zo weinig mogelijk privacyschending, onverantwoordelijk gebruik van data, en optimale digitalisering wordt ontwikkeld voor studenten, en is daarom voorstander van: